5 juli 2024

Roby Fele, Senior advisor Regelgeving IBR

 

Op 29 mei 2024 organiseerde het Instituut van de Bedrijfsrevisoren (IBR) een studienamiddag gewijd aan de internationale standaarden voor kwaliteitsmanagement (ISQM). Dit evenement bood de gelegenheid om de praktische implementatie van de monitoringfase (opvolging) en de jaarlijkse evaluatie van het kwaliteitsmanagementsysteem te bespreken, evenals de bijzondere kenmerken van de ISQM 2-standaard voor de opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordeling (Engagement Quality Reviews - EQR).

Mevrouw Ann De Roeck, Secretaris-generaal van het College van toezicht op de bedrijfsrevisoren (CTR), vulde deze uiteenzettingen aan met een presentatie over de kwaliteitscontrole die het College in 2024 zal uitvoeren. Ze verduidelijkte de verwachtingen van het College en besprak het verloop van de toekomstige kwaliteitscontroles. We hebben vernomen dat het College een pedagogische benadering voor de controles in 2024 zal hanteren, met de aanstaande publicatie door het College van controleleidraden. Deze leidraden zullen transparantie bieden over de vragen die worden gesteld door de inspecteurs, die zich voornamelijk zullen richten op het beoordelen van de maturiteitsgraad van de implementatie van ISQM in de bedrijfsrevisorenkantoren. De controlebenadering van het College, die in deze overgangsperiode alomvattend wil zijn, zal zich in het eerste jaar richten op drie hoofdaspecten:

  1. de risico-inschatting;
  2. de middelen van het kantoor (voornamelijk de menselijke hulpbronnen); en
  3. de governance-aspecten (voor de grote kantoren).

Bovendien zal het College in het kader van zijn controle de jaarlijkse evaluatie van het kwaliteitsmanagementsysteem door de kantoren niet in aanmerking nemen.

Aan het einde van deze studienamiddag werd duidelijk dat de nieuwe ISQM-standaard een proactieve en evenredige benadering versterkt die gericht is op het waarborgen van een uniforme kwaliteit van de uitgevoerde assurance-opdrachten. Consistentie en herhaalbaarheid van kwaliteit zijn essentieel om het vertrouwen van het publiek in het beroep te versterken.  Deze standaard moedigt een cultuur van voortdurende verbetering aan, met evoluerende procedures afgestemd op de eigenheid van elk kantoor.

Foto's van de studienamiddag ISQM