22 december 2021
In toepassing van artikel 55 van de wet van 7 december 2016 heeft het College van toezicht op de bedrijfsrevisoren in 2017 beslist dat de bedrijfsrevisoren en de bedrijfsrevisorenkantoren jaarlijks aan het College een reeks gegevens moeten meedelen betreffende hun kantoororganisatie, hun controle-opdrachten en hun honoraria voor controle- en niet-controlediensten.
Deze informatie heeft steeds betrekking op het voorbije kalenderjaar, ongeacht de datum van afsluiting van het boekjaar van het kantoor en moet worden ingebracht via de “Auditors Annual Cartography”, een specifieke webapplicatie, die door het College werd ontwikkeld in de FiMiS-tool.
Het College stelt een handleiding en een document met FAQ ter beschikking om de bedrijfsrevisoren te helpen bij het invullen van de “Auditors Annual Cartography”.
deze informatie een globaal inzicht verwerven in de evolutie van het beroep, hetgeen niet enkel van belang is voor het vervullen van zijn wettelijke opdrachten maar ook voor de belangenbehartiging van de leden.
Aangezien er geen mogelijkheid tot automatische informatieoverdracht in de webapplicatie “Auditors Annual Cartography” van het College is voorzien, bevestigde de Raad van het IBR van 17 december 2021 zijn vorige beslissingen: de bedrijfsrevisoren moeten dezelfde informatie aan het IBR overmaken als deze die aan het College werd overgemaakt.
De bedrijfsrevisoren zijn verantwoordelijk voor het correct overmaken van de gegevens en moeten als volgt te werk gaan:
U kunt hierna een schermafdruk vinden die de functionaliteit beschrijft in het portaal van het IBR (tabblad basisgegevens):
Deze informatie moet uiterlijk op 20
februari 2022 aan het IBR worden bezorgd.
Voorgaande beslissing van de Raad van het IBR werd genomen in het licht van artikel 31 van het koninklijk besluit van 22 februari 2019 tot vaststelling van het huishoudelijk reglement van het IBR waarin het volgende wordt bepaald:
“De Raad kan de
bedrijfsrevisoren en de geregistreerde auditkantoren verzoeken om voorlegging
van alle informatie die hij nodig acht binnen de door de wet aan het Instituut
toevertrouwde opdrachten of in het kader van een verzoek vanwege het College.
Wij vestigen uw aandacht op het feit dat artikel
33 van hetzelfde koninklijk besluit van toepassing is indien de bedrijfsrevisor
zou nalaten om de gevraagde informatie mee te delen.
Indien u vragen heeft over de te volgen
procedure of hierbij moeilijkheden ondervindt, kan u contact met ons opnemen
via het e-mailadres cartography@ibr-ire.be.
We willen benadrukken dat de toegang tot de
gegevens die aan het Instituut worden overgemaakt beperkt is en strikt
gelimiteerd wordt tot deze die noodzakelijk is voor de uitvoering van de
opdrachten van het IBR. Het gebruik voor statistische doeleinden is eveneens
voorzien, maar in dit geval wordt de informatie enkel op geaggregeerde wijze
geraadpleegd.
De personeelsleden van het IBR zijn bovendien
gehouden de verplichtingen inzake beroepsgeheim na te leven, bestraft op grond
van artikel 458 van het strafwetboek. We verwijzen u voor het overige naar het privacybeleid van het IBR.