26 november 2024

Iedere vennootschap waarvan het voorwerp verwijst naar het beroep van bedrijfsrevisor of naar revisorale werkzaamheden dient verplicht te worden ingeschreven in het openbaar register. Dit geldt eveneens voor de zogeheten “managementvennootschappen” via dewelke de bedrijfsrevisor zijn revisorale opdrachten factureert.

Om een bedrijfsrevisorenkantoor te laten inschrijven in het openbaar register, moet u:

  • Via uw IBR-portaal een elektronische aanvraag indienen (rubriek “aanvragen”, “nieuwe aanvraag”, “aanvraag tot inschrijving van een nieuw bedrijfsrevisorenkantoor”).
  • Via e-mail naar het adres reg@ibr-ire.be de volgende documenten overmaken:
    • Kopie van de statuten van uw vennootschap  (de akte van oprichting in het geval van een nieuwe vennootschap of de statutenwijziging in het geval van een wijziging van het voorwerp van een reeds bestaande vennootschap);
    • Een ondertekende verklaring op eer aangaande de afwezigheid van enige strafrechtelijke of administratiefrechtelijke veroordeling: Verklaring op eer.

De aanvraag tot inschrijving van een bedrijfsrevisorenkantoor zal worden behandeld op de eerste vergadering van het Uitvoerend comité én de Raad, volgend op de datum van indiening van uw verzoek (voor zover de aanvraag volledig is).

Na goedkeuring van de aanvraag tot inschrijving door het Uitvoerend comité én de Raad, beschikt het College van toezicht op de bedrijfsrevisoren (CTR) over een termijn van zeven werkdagen om zich tegen deze beslissing te verzetten. Het bedrijfsrevisorenkantoor wordt bijgevolg pas na het verstrijken van deze verzetstermijn ingeschreven in het openbaar register.