28 oktober 2010

Hoe uw bedrijfsrevisor kiezen in de non-profitsector? Na de moeilijkheden die vooral bepaalde intercommunales in dit gebied hebben ondervonden wenst het Instituut van de Bedrijfsrevisoren (IBR) denkpistes te openen die beter zijn aangepast aan de huidige behoeften van de non-profit- en verenigingssector. Vandaag, 28 oktober 2010, vond een studienamiddag plaats waarop een “revolutionair” ontwerp van lastenboek aan een ruim panel van aanbestedende overheden werd voorgesteld.

Dit evenement, georganiseerd onder het voorzitterschap van Eric Mathay, raadslid van het Instituut van de Bedrijfsrevisoren en tevens nieuwe voorzitter van de Commissie non-profit, beoogde het tot stand brengen van een sterkere dialoog tussen het bedrijfsrevisoraat en de aanbestedende overheden.

Het Instituut heeft een ontwerp van model van lastenboek voor de toekenning van commissarismandaten of andere opdrachten aan bedrijfsrevisoren voorgesteld. Dit ontwerp wenst de keuze van de bedrijfsrevisor te objectiveren, aangezien de kostprijs van diens tussenkomst uiteindelijk door de belastingplichtige wordt gedragen.

De voorgestelde gunningscriteria zijn hoofdzakelijk de prijs, het aantal uren ingeschat voor de uitvoering van de opdracht door het controleteam, alsook de voorgestelde methodologie.

Het ontwerp van lastenboek richt zich hoofdzakelijk tot de politieke wereld, de vertegenwoordigers van het openbaar ambt en de instellingen onderworpen aan de wetgeving betreffende overheidsopdrachten, met inbegrip van intercommunales, overheidsziekenhuizen, enz.

De bedrijfsrevisor, zowel controleur als partner

In het kader van zijn controleopdracht is de bedrijfsrevisor ook een bron van standpunten en zelfs een adviesbron ten dienste van overheidsorganisaties. “Op grond van zijn ruime ervaring op het vlak van bestuur en interne controle kan hij verenigingen en overheden helpen bij het uitbouwen van geschikte processen in deze domeinen, met behoud evenwel van zijn onafhankelijkheid ten opzichte van de gecontroleerde entiteit”, besluit Michel De Wolf, Voorzitter van het IBR.