15 april 2021
Bron: news.belgium.be
Op initiatief van Minister van Financiën, Vincent Van Peteghem, stelde de FOD Financiën aangepaste FAQ op om de informatieplichtigen maximaal te ondersteunen bij het volgen van de nieuwe regels op het vlak van het UBO-register. Tegelijkertijd wordt de uiterste datum voor het uploaden van bewijsstukken en jaarlijkse bevestiging van de informatie in het UBO-Register verlengd tot 31 augustus 2021. Dankzij die verlenging hebben de informatieplichtigen de nodige tijd om de FAQ toe te passen en te vermijden dat zij vanaf 1 september 2021 de voorziene sancties ondergaan. In die tussentijd zal de FOD Financiën ook werk maken van een gebruiksvriendelijke e-service.
De bestaande FAQ en gebruikershandleidingen met betrekking tot het UBO-register zijn bijgewerkt. Over de bewijsstukken die moeten worden toegevoegd, is er voortaan toelichting.
Het uploaden van de verplichte bewijsstukken en de jaarlijkse bevestiging van de informatie in het UBO-register is verlengd tot 31 augustus 2021, in plaats van 30 april 2021.
In de komende maanden zal gesleuteld worden aan het gebruikersgemak van de e-service UBO-register.
Bovendien ontvangt vanaf nu elke wettelijke vertegenwoordiger voor zijn onderneming in zijn berichtenbox op het MyMinfin-portaal één maand vóór de uiterste datum een herinnering aan de verplichting om de informatie die is opgenomen in het UBO-register bij te werken of te bevestigen dat die gegevens nog actueel zijn.