18 november 2024
Het openbaar register wordt bijgehouden door het IBR, onder de verantwoordelijkheid van het College van toezicht op de bedrijfsrevisoren (hierna “het College”), in de vorm van een elektronische databank die voor elke bedrijfsrevisor en elk bedrijfsrevisorenkantoor de datum aangeeft van de laatste actualisering (artikel 17, §1 van het koninklijk besluit van 21 juli 2017 betreffende de toekenning van de hoedanigheid van bedrijfsrevisor alsook de inschrijving en registratie in het openbaar register van de bedrijfsrevisoren).
Om hun opdrachten correct te kunnen uitvoeren is het zowel voor het Instituut als voor het College van groot belang dat de gegevens die zijn opgenomen in het openbaar register volledig, correct en actueel zijn. We herinneren u er in dat opzicht aan dat de bedrijfsrevisoren, overeenkomstig artikel 10, §1, 2de lid van de wet van 7 december 2016, “verantwoordelijk zijn voor de juistheid van de meegedeelde gegevens aan het Instituut”.
Elke wijziging aan de gegevens in het openbaar register, moet spontaan en binnen de maand worden meegedeeld aan het Instituut (artikel 17, §2 van het voormeld Koninklijk Besluit van 21 juli 2017).
Er kunnen drie types van wijzigingen onderscheiden worden, namelijk:
Doorloop alle tabbladen van uw elektronisch dossier en kijk na of alle contactgegevens nog correct zijn.
Momenteel hebt u het statuut van tijdelijk verhinderd bedrijfsrevisor. Dit betekent dat u zich in een situatie van onverenigbaarheid moet bevinden overeenkomstig artikel 29 van de wet van 7 december 2016. De reden van verhindering moet vermeld zijn in uw elektronisch dossier. Het aanvinken van de jaarlijkse bevestiging wordt bijgevolg beschouwd als de impliciete verklaring dat u zich nog steeds in een onverenigbaarheidssituatie bevindt. Indien u niet langer een onverenigbare activiteit uitoefent, dient u ofwel het statuut van tijdelijk verhinderd bedrijfsrevisor op te heffen en opnieuw als actief bedrijfsrevisor te worden ingeschreven, ofwel uw ontslag als bedrijfsrevisor in te dienen. Zowel voor de berekening van de bijdragen door het Instituut als voor de controles die worden uitgevoerd door het College, is het noodzakelijk dat het statuut van tijdelijk verhinderd bedrijfsrevisor rechtmatig wordt aangenomen. Bij deze herinneren wij u aan de verschillende gevallen waaronder u het statuut van tijdelijk verhinderd bedrijfsrevisor kan behouden:
volgende omstandigheden:
De bepaling onder 1° is niet van toepassing op een taak in het onderwijs
Hierna volgt toelichting omtrent de drie e-mailvelden voorzien in het elektronisch dossier:
Deze drie e-mailadressen kunnen - naargelang uw keuze - identiek zijn.
Artikel 17, §3 van het voormeld Koninklijk Besluit van 21 juli 2017 bepaalt het volgende: “De bedrijfsrevisoren bevestigen jaarlijks aan het Instituut dat de op hen betrekking hebbende gegevens opgenomen in het openbaar register volledig en actueel zijn”. Voorgaand artikel heeft zowel betrekking op de gegevens van de natuurlijke personen als op die van de bedrijfsrevisorenkantoren.
Bovendien bepaalt het Protocol van 12 september 2018 (ondertekend door het College en het IBR) dat “Het Instituut ieder jaar aan het College uiterlijk tegen 15 december de lijst van bedrijfsrevisoren die deze bevestiging niet hebben uitgevoerd, zal overmaken”.
Indien u problemen ondervindt bij het actualiseren van uw gegevens in het openbaar register kan u steeds contact opnemen met de dienst ‘Openbaar register’ (contactpersonen: Stef VAN ATTENHOVEN en Astrid VAN DROOGENBROECK, reg@ibr-ire.be of 02/512.51.36).
Wat het beheer van uw persoonsgegevens betreft, nodigen wij u uit om het privacybeleid van het IBR te raadplegen. Als u vragen hebt, kunt u een e-mail sturen naar privacy@ibr-ire.be.