4 oktober 2024

Persbericht

Brussel, 4 oktober 2024 – In het kader van de organisatie van de Dag van het Revisoraat 2024 roept het Instituut van de Bedrijfsrevisoren (IBR) de huidige regering in lopende zaken op om met spoed werk te maken van de omzetting van de Europese CSRD-richtlijn (Corporate Sustainability Reporting Directive) in nationale wetgeving. België behoort tot de lidstaten die de richtlijn nog niet hebben omgezet, wat leidt tot aanzienlijke onzekerheid voor ondernemingen, gebruikers van duurzaamheidsrapporten en bedrijfsrevisoren. De Europese Commissie heeft bovendien besloten een inbreukprocedure te openen tegen België en 16 andere Lidstaten.

De CSRD-richtlijn, die gericht is op het verbeteren van de transparantie en kwaliteit van duurzaamheidsrapporten, moet door meer dan 2.380 Belgische ondernemingen worden nageleefd. Lidstaten moesten die richtlijnen voor 6 juli in nationale wetgeving omzetten. België blijft achter ten opzichte van andere Europese lidstaten en heeft de Richtlijn niet tijdig omgezet, ondanks een eerste lezing door de ministerraad en een advies van de Raad van State. Zonder een duidelijk wettelijk kader weten deze ondernemingen niet welke inspanningen zij moeten leveren om aan de nieuwe eisen te voldoen. Dit gebrek aan duidelijkheid heeft ook grote gevolgen voor de auditors die - volgens het wetsontwerp dat momenteel op tafel ligt - verantwoordelijk zijn voor de controle van deze rapporten.

"Het is van cruciaal belang dat de omzetting van de CSRD-richtlijn nu heel snel plaatsvindt, niet eind dit jaar maar nu meteen zodat men met een gekend kader kan rapporteren over het boekjaar 2024" aldus IBR-voorzitter Patrick Van Impe. "De huidige onzekerheid belemmert niet alleen de voorbereiding van ondernemingen, maar ook de werkzaamheden van auditors die deze rapporten moeten beoordelen. Wij vragen de politieke besluitvormers om de urgentie van deze kwestie te erkennen en de nodige stappen te ondernemen om de richtlijn zo snel mogelijk om te zetten in nationale wetgeving. Uitstel heeft weinig zin want de trein van de duurzaamheidsrapportering is bij de ondernemingen al lang vertrokken".

Het IBR benadrukt dat een snelle omzetting van de richtlijn essentieel is om ruim 2.380 betrokken ondernemingen snel duidelijkheid te verschaffen en hen in staat te stellen tijdig te voldoen aan de nieuwe rapportageverplichtingen. De implementatie van de CSRD-richtlijn stimuleert immers goed bestuur door transparantie, verantwoording en duurzame groei te bevorderen. Dat is in het belang van de onderneming, de aandeelhouders, de werknemers en alle gebruikers van de duurzaamheidsrapportering.

Enkele "feiten en cijfers" over de CSRD

  • De CSRD is van toepassing op alle 30 lidstaten van de Europese Economische Ruimte (EER).
  • De CSRD-richtlijn is op 1 januari 2023 in werking getreden. De lidstaten hadden tot 6 juli 2024 de tijd om deze om te zetten in nationaal recht. De Europese Commissie heeft een inbreukprocedure geopend tegen België en andere lidstaten wegens het niet omzetten.
  • Deze richtlijn moderniseert en versterkt de regels die aan bedrijven worden opgelegd met betrekking tot sociale, bestuurlijke en milieugerelateerde informatie. Deze regels zullen investeerders en belanghebbenden voorzien van informatie om de risico's met betrekking tot klimaat en duurzaamheid te beoordelen. De CSRD vereist een onafhankelijke audit in de vorm van een opdracht met beperkte zekerheid (limited assurance).
  • In België werd een voorontwerp van wet van de federale regering goedgekeurd door de Ministerraad in het tweede kwartaal van 2024. De Gegevensbeschermingsautoriteit heeft op 26 juli jongstleden haar advies over de tekst uitgebracht; de Raad van State heeft op 31 juli 2024 zijn advies uitgebracht.
  • De CSRD wordt in twee fasen toegepast op bedrijven:
    • Beursgenoteerde bedrijven moeten een rapport indienen over het jaar 2024. Dit rapport moet dus tussen februari en april 2025 worden uitgebracht. Ongeveer 150 Belgische beursgenoteerde bedrijven zijn betrokken.
    • Ongeveer 2.500 Belgische bedrijven zijn betrokken bij de tweede golf van toepassing van de CSRD. Deze bedrijven vertegenwoordigen 46% van de bruto toegevoegde waarde die door Belgische privébedrijven wordt gecreëerd en bijna 43% van de particuliere werkgelegenheid.

Gerelateerd

De zaak Shell: Pyrrusoverwinning of salomonsoordeel?

Arie Van Hoe, advocaat-vennoot Janson

Aanneming van de CSRD-richtlijn door de Kamer van Volksvertegenwoordigers: de omzetting is er eindelijk!

Clément De Bruyn, Junior advisor regelgeving IBR

CSRD-lexicon

Stéphanie Quintart, senior advisor regelgeving IBR